text a No roads go to this remote area in the Cordillera Oriental . There aren't even any paths Instead, the 12 families who live here, use 12 steel cables that connect one side of the valley to the other and is the only way in or out For the residents of a small hard-to-get- to village 40 miles southeast of Bogota - it's the only way to communicate with the outside world. Every day, to get to school, 9-year-old Daisy Mora has to overcome the turbulent river valley of Rio Negro, sliding across on a cable. From a height of 1300 this brave little girl moves through the air with only a piece of wood as a brake . Every morning, Daisy puts her younger brother, who is still too small to overcome the canyon on his own, in a bag and prepares to jump for her daily journey to school. Some might ask why no bridge has been built to make travel easier and the answer is a lack of money. text b Tsosoloso Ya Afrika School is one of many schools in Midrand that are so overcrowded that they have up to 100 children in one class. It is so bad that pupils are left alone as the school's 11 teachers jump from class to class to reach as many children as possible. Tsosoloso Ya Afrika is made up of mobile classrooms, which can last up to 10 years, but with the huge number of children at the school, these classrooms are falling apart . The roof is falling down and there are no windows in almost every classroom. Only one toilet is working for the 1,200 pupils. At break time the children wait in a line to use the toilet. "There is discipline ['disiplin] and order at the moment," said one teacher. "But we can't expect that it will last for a long time. Huge classes might cause big problems in the future."
текст Нетдороги ведутвэтом отдаленном районеввосточнойКордильеры.Естьдаже невсе пути Вместо этого,12 семей, которые живут здесь, использовать 12стальных тросов , которые подключаютсяс одной стороныдолины, чтобы другихи являетсяединственным способомилииз Дляжителейнебольшоготруднополучить, вдеревнев 40 милях кюго-востоку отБоготы-это единственныйспособ общения свнешним миром. Каждый день,чтобы добраться до школы, 9-летняяДэйзиМорадолжна преодолениетурбулентногодолинерекиРио-Негро,скользящий по на кабеле.С высоты1300этосмелыймало двигаетсядевушка по воздуху с помощьютолькокусок деревав качестве тормоза.Каждое утро,Daisyставитее младший брат, который все ещеслишком малы, чтобыпреодолетьканьонсам по себе,в сумке иготовится к прыжкунаееежедневные поездкив школу. Некоторые могутспросить, почемунемостбыл построен, чтобысовершить путешествие проще иответ на этот вопроснехватки денег. текстб TsosolosoЯ.Afrikaшкола является одной многиешколыв Мидранде, что настолькопереполненные, что у нихдо 100детейв одном классе.Этовсе так плохо чтоученикиоставили в покое, как школе11 преподавателейпереходить от класса в класс, чтобы охватить какмногие детей,насколько это возможно. TsosolosoЯ.Африкасостоит измобильныхклассов, которые может длиться до10 лет, нос огромным количествомдетей в школы,этикабинетыразваливается. Крышападает, и нет никакихокон впочти каждом классе. Только одинтуалетработает на1200учеников.Наперерыв времядетей ждутв очередив туалет. "Существуетдисциплины['disiplin]и порядка наданный момент" сказал одинучитель."Но мы не можеможидать, чтооно будетпродолжаться в течение длительного времени.Огромныеклассовможет привести кбольшим проблемамв будущем."